ZAMANIN RUHU ERTUĞRUL ÖZKÖK

TÜRK SOPRANO, CECILIA BARTOLİ’Yİ GEÇİP EN ÇOK KONUŞULAN O DİZİNİN ŞARKILARI ARASINA GİRDİ

Bugünlerde hangi arkadaşımla buluşsak o konu geliyor.
Netflix’in “Baby Reindeer” adlı dizisi.
Büyük bilgiyle izledim diziyi. Bence İngiliz Drama sanatının çok güzel örneklerinden biri.
Çok hassas bir konuyu, banelliğe düşmeden, kilişe bakış tuzağına düşmeden çok başarılı biçimde işlemiş.

DİZİNİN ÜÇÜNCÜ BÖLÜMÜNDE 
TÜRKİYE’YE BÜYÜK SÜRPRİZ

İşte o dizinin üçüncü bölümünde benim için büyük diyebileceğim bir sürprizle karşılaştım.
Jenerik bölümünde  karşıma çok iyi bildiğim bir müzik çıktı.
Vivaldi’nin “Sposa Son Disprezatto” adlı aryası.
Çok sevdiğim çok dinlediğim bir arya bu.
Beni şaşırtan dizide bu aryayı söyleyen soprano oldu.
Oya Ergün…

OYA ERGÜN’ÜN 2019’DA 
YAYINLANAN ALBÜMÜNDEN

2019 yılında ilk arya albümü yayınlanmıştı.
Albümün adı “Barok Lace’di.” 
Galiba Türk medyasında Oya Ergün’le ilgili ilk yazıyı yazan ben oldum.
Bazılarını bildiğim ve çok sevdiğim, bazılarını ise hiç bilmediğim harika parçaları, harika bir şekilde söylemişti.
O parçalardan özellikle Vivaldi’nin “Sposa Son Disprezatto’yu çok sevmiştim.
Zaten albümün en çok dinlenilen parçası da o olmuştu.

CECILIA BARTOLI VE MONSERRAT
 CABALE GİBİ DEVLER VARKEN NİYE O
Şaşırmamın nedeni şu oldu.
Bu parçayı Cecilia Bartoli, Monserrat Caballe gibi dev sanatçılar söylemişti.
Bartoli’nin bütün icraları  içinde en çok dinlenen iki aryasından biriydi.
Durum böyleyken dizinin yapımcılarının,  henüz pek tanınmayın bir Türk sanatçısını tercih etmeleri şaşırtıcıydı ve buna çok sevindim.
ASLINDA ŞARKININ GERÇEK 
BESTECİSİ VIVALDI DEĞİL 
Aslında bu parça müzik tarihinde çok tartışmalı bir yere sahip.
Vivaldi’nin Bajazet Operasının bir aryası.
Ancak bu parçanın bestecisi Vivaldi değildi.
Gasparini’ni bir eserdiydi.
Vivaldi bazı operalarında kendi bestelemediği bazı şarkıları da kullanmıştı.
VIVALDI KÖTÜ KARAKTERLERİNİN SÖYLEDİĞİ 
ŞARKILARDI BAŞKASININ BESTELERİNİ ALIRDI
Hatta iyi karakterlerin söylediği aryaları kendisinin bestelediği, kötü karakterlerin söylediği şarkıları ise başka bestecilerden aldığı söylenir.
Sposa Son Disprezza operada kötü bir karakter olan Irena tarafından söylenir.
Bunun Vivaldi’ye maledilmesinin bir sebebinin Cecilia Bartoli olduğunu okumuştum.
Çünkü İtalyan bestecilerinden yaptığı bir albümde bu şarkıyı söylemiş ve bestecisi olarar Vivaldi’nin adını yazmıştı.
BİRİNCİ BAYEZIT’IN TİMUR’A 
ESİR DÜŞMESİNİ ANLATIYOR 
Bajazet Operasının bizim açımızdan önemli bir yanı da Osmanlı Padişahı Birinci Bayezit’in Timur tarafından esir alınmasını anlatır.
O bakımdan bunu bir Türk sopranonun söylemesi de ayrıca hoşuma gitti.
AHMET GÜNEŞTEKİN’İN BAKU 
SERGİSİNİN AÇILIŞINDA SÖYLEMİŞTİ
Ahmet Güneştekin’in 2019 yılında Baku’da açılan sergisi için verilen davette söylemişti bu parçayı ve herkesi hayran bırakmıştı.
O günlerde eşinin işi dolayısıyla Baku’da oturuyorlardı.
Cecilia Bartoli ve Monserrat Caballe gibi iki dev soprano varken seçilen bu Türk sopranosunu eminim bu dizi sayesinde bütün dünya tanıyacak.

FİLMLERİN UNUTULMAZ 
HALE GETİRDİĞİ ARYALAR

Bazen bir film bir aryayı unutulmaz hale getiriyor.
Mesela Jean Jacques Beneix’nin “Diva” filminde kullanılan Maria Callas’ın “La Wally” adlı aryası dünyada bir çok insanın şahsi playlistlerine girdi.
Keza Phidelphia filminde kullanılan Maria Callas’ın “Mamma Morta’sı…”
Eminim bu dizi sayesinde dünyada çok insan Oya Ergün ve bu parçayı tanıyacak… 
Oya Ergün artık Londra’da oturuyor..
Telefonla arayıp kutladım ve bunun nasıl olduğunu sordum.
Şarkının dizide kullanılmasının hikayesi şöyle anlattı:

YAPIMCIM ‘BELKİ BERTOLİ’Yİ VEYA CABALLE’Yİ 
SEÇERLER’ DİYE ÖNCE BANA SÖYLEMEMİŞ

“Ahenk Müzik adlı bir şirketle çalışıyorum. Believe Music Production’dan Joe Stanowski-Jovan  adlı bir yapımcı arayıp, ‘Bir dizide kullanmak üzere müzikler seçiyoruz. Sizin Baroque Lace adlı albümünden şarkılar da değerlendirme havuzumuzda’ demiş. Ahenk Müzik bunu bana hiç söylemedi. Bu tür olaylarda iş gerçekleşinceye kadar sanatçıya bir şey söylemezlermiş. Çünkü dizide kullanılacak arya için Cecilia Bartoli, Monserrat Caballe, Angelina Georgiou gibi dev sanatçıların aynı şarkıyı yorumları  var. Onlardan birini  seçebilirler diye düşünmüş ve bana haber vermedi. Dizi yayına girmeden çok kısa süre önce arayıp ‘Sizin parçayı kullanıyoruz’ demişler. Şimdi dünyanın bir çok yerinden mesajlar alıyorum. Diziden Shazamlayıp beni buluyorlar.”
Parça gerçekten çok güzel. Aryadan hoşlanmayan, aryayı kendine uzak hisseden insanların bile rahatlıkla dinleyeceği bir eser bu. Ve Oya Ergün gerçekten çok iyi söylüyor.
DİZİNİN SOUNDTRACK’INDAKİ 
ÇOK ÜNLÜ ÖTEKİ ŞARKILAR
Dizide kullanılan müzikler arasında bir dönemlere damgasını vurmuş bir çok şarkı daha var.
(*) Mesela Bee Gees’in 1968 yılından beri hiç bıkmadan dinlyediğim  “I startad A Joke”şarkısı.
(*) Dusty Springfield’in 1960’ların ikinci yarısında dünya listelerinin hepsinde 1 numaraya kadar çıkmış şarkısı “You Don’t have To Say You Love Me”, 
(*) Patsy Cline’ın “Sweet Dreams (Of You’su)
(*) The Turtles’ın, gençlik şarkılarımdan, “Happy Together’ı”, 
(*) King Crimson’un “I Talk To Wind’i”
(*) Bronskie Beat’in “Smalltown Boy’u…”
(*) The Renagetes’in “Matelot’su
(*) Shoking Blue’nun cült şarkısı “Venus..”
(*) The Association’un “Never My Love’ı”
(*) Sandie Shaw’un ^Love Me, PLeiase Love Me’si”
(*) George Harrison’un “If Not For You’su”

HEP SÖYLÜYORUM ARYA 
SEÇKİNLERİN MÜZİĞİ DEĞİLDİR

Dönemlerine damga vurmuş bu şarkılar arasında bir Türk sopranoyu görmek benim için bu haftanın sürpriziydi. 
Çünkü yıllardır  yazıyorum söylüyorum.
Arya herkesin seveceği şahane bir müzik türüdür.
Bir kere daha ispatlandı.